Instrukcja obsługi i eksploatacji przyczep lekkich
Każda sprzedawana przez nas przyczepa samochodowa spełnia normy polskie i europejskie oraz odpowiada przepisom ruchu drogowego. Bezpieczeństwo własne oraz innych użytkowników dróg zobowiązuje do utrzymania pojazdu ciągnącego i przyczepy w należytym stanie. Dlatego proponujemy kilka rad dobrego użytkowania i konserwacji. Przestrzeganie ich jest warunkiem prawidłowej, bezawaryjnej i bezpiecznej pracy przyczepy. Niezastosowanie się do instrukcji obsługi może prowadzić do wygaśnięcia gwarancji.
Przed rozpoczęciem jazdy
1. Doczepianie
A) Przyczepę należy doczepić do zaczepu kulowego samochodu. Należy także przymocować linkę zabezpieczającą. Linka nie powinna być zaczepiona bezpośrednio za kulę haka holowniczego a zamocowana do osobnego uchwytu uniemożliwiającego odłączenie się linki od pojazdu ciągnącego w wypadku ewentualnego odczepienia się przyczepy w czasie jazdy.
B) Powinno się upewnić, czy przyczepa jest prawidłowo zaczepiona do haka holowniczego samochodu. Uchwyt zaczepu kulowego powinien znajdować się w pozycji poziomej. Zapadka blokady dźwigni powinna być w pozycji „zablokowana”. Należy dokonać ręcznej próby odczepienia dyszla od haka holowniczego celem sprawdzenia odpowiedniego zamocowania zaczepu kulowego.
C) Połączyć wtyczkę przyczepy z gniazdkiem zaczepu kulowego. Podczas rozłączania nie ciągnąć za przewód (należy zrobić to jak na załączonym obrazku):
- Przed każdą jazdą należy podnieść maksymalnie koło podporowe i zablokować, by nie starło się w czasie
- Dokładny opis zakładania przyczepy na hak holowniczy i zdejmowania z niego został zamieszczony w kategorii Porady „Doczepianie i odczepianie przyczepy”.
2. Kontrola świateł
A) Należy upewnić się, że oświetlenie funkcjonuje prawidłowo.
B) Oświetlenie powinno zostać sprawdzone z podłączoną przyczepą.
C) Błędy w funkcjonowaniu mogą zostać sprawdzone za pomocą odpowiedniego urządzenia lub po podpięciu przyczepy do drugiego pojazdu.
Możliwe źródła błędów przy przyczepie:
- wtyczka (główna lub do lamp zespolonych) nie została prawidłowo połączona z gniazdkiem
- wtyczka (główna lub do lamp zespolonych) jest zabrudzona
- kabel wtyczki (głównej lub do lamp zespolonych) jest skorodowany lub wyrwany
- uszkodzone żarówki
- styki w oświetleniu są skorodowane w wyniku zawilgocenia: proszę przeczyścić styki
Możliwe źródła błędów w pojeździe:
- defekt gniazda do wtyczki: prosimy o zlecenie sprawdzenia w warsztacie
- w przypadku niektórych samochodów instalacja elektryczna jest tak zbudowana, iż dochodzi do przepalenia bezpieczników. Zdarza się to, gdy zostaje włączony kierunkowskaz. Prosimy o sprawdzenia instalacji elektrycznej w odpowiednim warsztacie i zamontowania mocniejszego bezpiecznika.
- szczegółowy opis połączenia instalacji wszystkich modeli przyczep znajduje się na schemacie elektrycznym na ostatniej stronie instrukcji. Zawiera on wyszczególnione wszystkie elementy tworzące instalację elektryczną w przyczepach lekkich Neptun.
3. Dokręcanie śrub mocujących koła
Przed rozpoczęciem jazdy prosimy skontrolować czy śruby mocujące koła są dokręcone i ewentualnie dokręcić je kluczem dynamometrycznym.
Prawidłowy załadunek:
A) Informacja odnośnie ładowności przyczepy znajdą Państwo w dokumentach rejestracyjnych przyczepy.
B) Podczas jazdy z przyczepą ważne jest, ażeby nie przekroczyć ładowności przyczepy.
C) Podczas załadunku przyczepy należy rozmieścić ciężar równomiernie, tak żeby nacisk na zaczep kulowy samochodu wyniósł ok. 50 kg. a przede wszystkim, aby nie przekraczał maksymalnego nacisku podanego na obudowie zaczepu kulowego (przykład prawidłowego rozmieszczenia ładunku przedstawiono powyżej).
D) Przeciążenie lub nieprawidłowe rozłożenie ciężaru mogą mieć katastrofalne skutki i prowadzić do unieważnienia roszczenia reklamacyjnego:
- Przeładowanie w przedniej części może prowadzić do złamania dyszla
- Przeładowanie w tylnej części może wprowadzić przyczepę w drgania (poślizg) lub doprowadzić do wyrwania przyczepy z haka holowniczego
- Przekroczenie ładowności może spowodować uszkodzenie opon, osi i łożysk koła.
Przykład przeładowania:
Przyczepa N7-202 ptw z DMC 750 kg ma ładowność 633 kg. Wymiary powierzchni ładowania wynoszą 202 x 114 x 30cm. Objętość skrzyni wynosi zatem 0,69 m3. Piasek lub ziemia ważą ok. 1.700 kg na m3.
Jeżeli przyczepa będzie załadowana do wysokości burt piaskiem to ciężar ładunku wyniesie około 1.173 kg!
Stwierdzamy cały czas, iż użytkownicy przyczep wychodzą podczas szacowania wagi przewożonego towaru z błędnych i w następstwie kosztownych dla nich założeń.
Dopuszczalne przekroczenie obrysu pojazdu
Przepisy stanowiące o ruchu drogowym dokładnie określają również maksymalne wymiary przewożonego ładunku, w kontekście przekroczenia obrysu naczepy i pojazdu.
- Jeśli ładunek wystaje poza boczne krawędzie obrysu pojazdu, jego całkowita szerokość (chodzi o pojazd) nie przekraczała 2.55 metra. Jeśli zaś pojazd sam posiada taką szerokość, maksymalny wymiar (wraz z towarem) nie może przekroczyć 3 metrów. W tym przypadku występuje jeszcze jedno obostrzenie – mianowicie z jednej strony ładunek nie może wystawać dalej, niż na odległość 23 centymetrów.
- W przypadku ładunków długich, nie mogą one wystawać poza tylną linię obrysu pojazdu na odległość większą niż 2 metry. Zasada ta dotyczy zarówno pojedynczych pojazdów, jak i zespołów pojazdów. Jeśli dana przyczepa jest przyczepą kłonicową, odległość tą liczy się już od ostatniej osi przyczepy.
- W przypadku, jeśli ładunek wystaje z przodu pojazdu, nie może on przekraczać swoim obrysem przedniej krawędzi tegoż pojazdu na odległość większą niż 0.5 metra. Co ciekawe, ustawodawca określił również maksymalną odległość (w tym przypadku) również od siedzenia kierowcy. W myśl przepisów dystans ten nie może być większy, niż 1.5 metra.
- Nieco inne zasady dotyczą przewozu długiego drewna w przypadku, gdy przewozimy go za pomocą naczepy kłonicowej. Wtedy ładunek z przyczepy nie może wystawać na odległość nie większą niż 5 metrów, dystans ten licząc od tylnej krawędzi naczepy.
- Warto również pamiętać o konieczności oznaczenia ładunku przekraczającego skrajnię pojazdu. Zasada ta dotyczy każdego ładunku, niezależnie od jego rodzaju i odległości, na którą dany ładunek wystaje. Jest to jedna z podstawowych zasad prawa o ruchu drogowym.
Jak oznaczamy ładunek, który przekracza skrajnię pojazdu?
Jeśli ładunek wystaje z przodu pojazdu, powinien być on oznaczony chorągiewką pomarańczową, lub też dwoma pasami białymi i dwoma czerwonymi. W tym przypadku warunek jest jeden – wspomniane oznaczenia muszą być widoczne z boków i przodu pojazdu. W sytuacji, gdy nie mamy dostatecznej widoczności, przód tak przewożonego ładunku musi być oznaczony białym światłem.
Jeśli ładunek wystaje z boku pojazdu, należy go oznaczyć pomarańczową chorągiewką o wymiarach 50 x 50 cm. Powinna być ona umiejscowiona na najbardziej wystającej krawędzi ładunku. W sytuacji braku widoczności (w porze ciemnej) ładunek ten należy oznaczyć odblaskami (przód biały, tył czerwony).
Jeśli ładunek wystaje z tyłu pojazdu, koniecznie trzeba go oznaczyć specjalnymi pasami, barwy białej i czerwonej, które będą umieszczone bezpośrednio na ładunku, na znajdującej się na jego tylnej płaszczyźnie tarczy, bądź też – na zamocowanej z tyłu ładunku bryle. Co ważne, łączną powierzchnia tychże pasów nie powinna być mniejsza, niż 1000 cm kwadratowych. Zasada ta nie dotyczy drewna długiego, w przypadku którego dopuszcza się oznaczenie zwykłą, pomarańczową chorągiewką (może być to też pomarańczowa tarcza odblaskowa).
Jeśli wystający ładunek jest przewożony za pomocą samochodu osobowego, lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, może być on oznaczony czerwoną chorągiewką o wymiarach 50 x 50 centymetrów, która będzie zawieszona na samym końcu ładunku.
Załadunek na przyczepę do przewozu motocykli
W przyczepie do przewozu motocykli załadunku możemy dokonać używając do tego specjalnego podjazdu.
Załadunek motocykli wykonywać należy przy przyczepie zaczepionej do samochodu. Zdjąć podjazd dodatkowy i włożyć go w otwory szyny nośnej. Załadować w ten sposób jeden następnie drugi motor (najlepiej z pomocą drugiej osoby). Jeśli przewozimy dwa motory wjeżdżamy na szyny nośne zamontowane fabryczne (dwie szyny symetrycznie po bokach). Jeśli przewozimy jeden motor wjeżdżamy nim na szynę wcześniej przełożoną na środek przyczepy. Wykorzystując uchwyty znajdujące się na ramie przyczepy odpowiednio unieruchomić przy pomocy pasów załadowane motory.
Uwaga! Pamiętaj, po załadunku, aby założyć zawleczki zabezpieczające podjazd i dyszel oraz dobrze dokręcić szyny nośne.
Załadunek na przyczepę do przewozu łodzi
W celu wciągnięcia łodzi na przyczepę należy:
- zdjąć tylną belkę oświetlenia, która jest przystosowana do szybkiego jej demontażu szczególnie przy wjeżdżaniu przyczepą do wody;
- odłączyć kabel (nie dopuścić aby tylna belka, kabel lub lampy uległy zawilgoceniu);
- odłożyć belkę tylną w suche i bezpieczne miejsce.
Najczęściej załadunek łodzi odbywa się przy pomocy wciągarki:
- ustawić tył przyczepy przy dziobie łodzi. Jeżeli łódź znajduje się w wodzie (przy brzegu) to można, w celu łatwiejszego załadunku wjechać częściowo przyczepą do wody. Przed wjazdem do wody zdemontować tylną belkę. Zadbać, aby lampy i kable nie uległy zamoczeniu;
- odwinąć linkę wciągarki i zaczepić o hak na dziobie łodzi;
- wciągać powoli łódź w taki sposób, aby była ona prowadzona przez dolne i boczne rolki (gumowe rolki obrotowe);
- po wciągnięciu łodzi zamontować belkę tylną sprawdzić dokręcenie śrub i dociśnięcie wtyczki;
- zabezpieczyć łódź na przyczepie oraz zablokować linę wciągarki przed odblokowaniem.
Prawidłowe zabezpieczenie ładunku
Nie zaleca się jazdy z otwartą przednią, tylną burtą lub niezabezpieczonym podjazdem. Przed każdym użytkowaniem sprawdzić czy burta lub podjazd jest dobrze zamknięta i zabezpieczona zawleczką. Sprawdzić połączenie dyszla ze skrzynią czy jest prawidłowo zabezpieczone zawleczką. W przyczepie do przewozu łodzi sprawdzić dokręcenie tylnej belki oświetlenia. W przyczepach na motocykle unieruchomić przewożone motocykle za pomocą pasów do specjalnych uchwytów w ramie przyczepy.
Kontrola opon i ciśnienia w oponach
W przyczepach stosowany jest jeden typ ogumienia – bezdętkowy. Opony te można poznać po zapisie TUBELESS znajdującym się na oponie. Obsługa przez użytkownika takich opon ogranicza się jedynie do dopompowania ich do ciśnienia nominalnego. Różne typy opon wymagają różnego ciśnienia.
Prawidłowe ciśnienie dla danego typu znajdą Państwo w poniższej tabeli:
Podczas upałów lub w czasie jazdy na autostradzie zaleca się zwiększenie ciśnienia o 0,2 bar. Kontrolować zawsze na zimnym ogumieniu.
- Naprawa opony bezdętkowej we własnym zakresie jak zdejmowanie, uszczelnianie płynami, wyjmowanie przedmiotów, które wbiły się w oponę, jest niedopuszczalna. W przypadku przebicia tego typu opony i pozostawieniu w niej np. gwoździa, należy oponę dopompować, a jeżeli to nie pomaga wymienić całe koło i udać się do stacji obsługi w celu naprawy uszkodzonej opony. Bieżnik opony należy sprawdzać wyłącznie na zimnym ogumieniu.
- Jeżeli przyczepa ma być unieruchomiona przez dłuższy czas należy postawić ją pionowo. W ten sposób unikną Państwo obciążenia, które mogłoby spowodować odkształcenie opon.
- Światło słoneczne zwiększa także zagrożenie szybszego starzenia się.
UWAGA!!! Plandeka może zostać użyta wyłącznie ze stelażem. Używanie stelaża bez plandeki jest niedozwolone. Należy koniecznie założyć linkę mocującą i przymocować ją do oczek znajdujących się przy burcie przyczepy. Wyposażenie dodatkowe zmniejsza ładowność.