Słowniczek pojęć
Dopuszczalna Masa Całkowita -DMC
Jest to największa, określana właściwymi warunkami technicznymi, masa pojazdu, obciążonego ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Mówiąc prościej, jest to masa przyczepy + maksymalna masa przewożonego ładunku.
Ładowność
Rzeczywista maksymalna masa ładunku przewożonego na przyczepy dopuszczonego według homologacji producenta.
Masa własna
Waga przyczepy bez ładunku gotowej do jazdy . Ustalona na podstawie danych homologacyjnych producenta. Nie uwzględnia masy dodatkowego wyposażenia przyczepy np. plandeki, stelaża, koła zapasowego itp.
Wymiary powierzchni ładunkowej
Maksymalna powierzchnia, która może być wykorzystywana do transportu na przyczepie.
Hamulec najazdowy
Jest to dodatkowy element wyposażenia przyczepy. Wymagany przepisami prawa dla przyczep z DMC powyżej 750 kg. Wspomaga on hamowanie przyczepy podczas jazdy, a gdy nie jest połączona z pojazdem zapobiega jej toczeniu.
Koło podporowe
Dodatkowe koło umieszczane na dyszlu przyczepy pozwalające na dużo łatwiejsze manewrowanie przyczepą odpiętą od pojazdu. Podczas manewrowania przyczepą dwuosiową, umożliwia podniesienie jednej osi. Ułatwia również podpinanie i odpinanie przyczepy od haka holowniczego.
Stopka podporowa
Montowana na początku dyszla pozwala na stabilne ustawienie przyczepy w trakcie postoju. Częściowo zabezpiecza przed toczeniem się przyczepy na postoju Ułatwia również podpinanie i odpinanie przyczepy od haka holowniczego.
Wspornik łyżki
Stosowany w przyczepach dla profesjonalistów przeznaczony do podtrzymywania łyżki różnego rodzaju koparek.
Najazdy
Część wyposażenia przyczepy pozwalająca na wjazd innego pojazdu na powierzchnię transportową. Zaczepiane na tylnej części przyczepy tworzą łagodny wjazd dla wszelkiego rodzaju pojazdów ułatwiając ich załadunek.
Przyciągarka
Przyciągarka składa się z obudowy, linki lub pasa, korby oraz obudowy. Pozawala na łatwe wciąganie ładunków na przyczepę poprzez obracanie korbą.
Podpory boczne
Płaskie, wystające elementy utrzymujące przewożoną łódź lub jacht w stałej pozycji. Stabilizują i zabezpieczają ładunek. Dzięki nim przewożona łódź będzie bezpieczna.
Rolki denne
Polki ułatwiające załadunek łodzi lub jachtu na przyczepę. Obracają się podczas wciągania zmniejszając ilość siły, która musi zostać użyta do załadunku.